De top 8 zwarte slavenhouders

Nicolas Augustin MetoyerDe meeste mensen denken dat degenen die in landen als Amerika slaven hielden, de blanken waren.

Om hen uit die droom te helpen, hierbij een overzicht van de acht grootste zwarte slavenhouders.


Het waren niet alleen blanken die zwarte slaven hielden, waarover wij ook al eerder berichtten zoals hier en hier. Er waren ook zwarte slavenhouders die zwarte slaven hielden, alleen hoor je daar helemaal niets over van groeperingen zoals Black Lives Matter (BLM).

Iemand die er wel ruchtbaarheid aan wil geven is Evert Jan Poorterman, die het volgende schrijft:

Wat niet vaak wordt geleerd, is dat er veel zwarte mensen waren die niet alleen deelnamen aan de slavenhandel, maar er ook vaak veel profijt van hadden.

Een bescheiden kijkje in de wereld van de slavernij, dat al zo oud is als de wereld... euh de mensheid verscheen op de planeet. We hebben het gewoon van onze ‘ouders’, de ‘goden’ overgenomen. Wij kwamen als slaven van de ‘anunnaki’ ter wereld en wij zetten de aangeleerde methodiek gewoon voort. Zoals eerder opgemerkt; tot aan de kanteling van de planeet en de zondvloed die dat tot gevolg had... waren alle ‘mensen’ (als product van de ‘anunnaki’) bruin/zwart... en dan doel ik niet op de ‘aardlingen’ die hier mogelijk al leefden voordat de ‘mense’ werd geschapen! Pas met Noach verscheen de eerste blanke mens. In het Boek Henoch staat dat Lamech in de wieg kijkt en een heel vreemd kind aantreft. Hij weet zich geen raad; dit kind is niet van hem! Hij gaat naar zijn vader Methusalem... en vertelt hem dat hij grootvader is geworden. Maar dat hij zijn twijfels heeft of hij wel de vader is (kan zijn).

Methusalem gaat met hem mee en bekijkt de boreling in de wieg. Dit kind is zo anders... en ze besluiten naar de wijze profeet Henoch te gaan. Ze vragen hem raad, nadat ze hem verteld hebben wat zij aantroffen in de wieg. Methusalem spreekt; ‘Het heeft een huid als sneeuw in de ochtendzon (rose dus) en haar als van een Schaap’ (wit en krullend). De oude wijze man zei; ’Dit is een kind van God’. Het was een genetische ingreep van Enki in de bloedlijn van Seth en uiteindelijk was Noach het eindproduct. Aannemelijk is dan ook dat de moeder van Noach ook niet meer geheel zwart/bruin was, maar al een mix in de bloedlijn van Seth (derde kind van Eva, na Kaïn en Abel). Er valt over de slavernij in het algemeen, heel veel over te vertellen, vooral nu George Soros en zijn Foundation zo veel geld schuift om ‘racisme’ nu heel duidelijk op de kaart te zetten om tot wereldwijd begrip?...

nee tot wereldwijd geweld op te stoken en de blanken te stigmatiseren als slechte mensen, ten faveure van de bruine en zwarte mensen, die... uiteraard het slachtoffer zijn! Dat moet er in gehamerd worden (in die blanke hoofden) opdat zij voor de rest van hun bestaan (en duurt niet zo lang meer - een eeuw geleden bestond de mensheid nog voor 37% uit blanken en nu is dat nog maar 7%. Ik neem aan dat Spanjaarden, Italianen, Grieken, Turken, Perzen en Arabieren niet meegeteld worden, want echte blanken hebben lichte haren en licht ogen uiteraard!) met gebogen hoofden door het leven gaan om de ‘zonden’ die zij begaan hebben jegens de ‘gekleurde medemens’ berouwen. Dat in Zweden en Denemarken (nu ook al) het aantal inbraken, diefstallen, aanrandingen en verkrachtingen tomeloos gestegen is en gedaan wordt door...

de ‘geïmporteerde gekleurde medemens’ wordt uiteraard in alle discussies vermeden; ook dat de blanken in grote hoeveelheden zijn verhandeld door ‘mediterrane en arabische volken’ wordt uiteraard buiten de discussie gehouden! We moeten eindelijk eens leren voor onszelf op te komen en niet maar blijven toezien hoe onze eigenheid, taal, cultuur en folklore wordt afgebroken en vervangen door... ja zeg het maar - door wat?! Veel zwarten bezaten slaven als eigendom om hun eigen economische welzijn te verbeteren door gratis arbeid voor hun plantages. Velen waren biraciale kinderen van voormalige blanke meesters en werden of bevrijd of werden in een testament eigendom achtergelaten. Het Amerikaanse Zuiden is berucht om het gebruik van slaven op hun grote plantages, en veel van de zwarte slavenhouders op deze lijst komen uit South Carolina en Louisiana.

8. Nat Butler

Sommigen werden beschouwd als slavenmagnaten (voor het bezitten van meer dan 50 slaven), maar anderen verdienen hun plaats gewoon voor hun unieke verhalen. Nat Butler bereikt deze lijst voor de bijzondere vorm van manipulatieve wreedheid die hij aan zijn medemensen toonde. Niet alleen nam hij deel aan de handel, maar hij bedroog ook actief slaven om weg te rennen, zodat hij ze terug kon verkopen aan hun meesters. Butler haalde een slaaf over om zich op zijn terrein te verstoppen. Butler zou dan met de eigenaar van de slaaf spreken om uit te vissen wat de beloning was voor het terugbrengen van hem. Als de beloning hoog was, zou hij de slaaf gewoon terugbrengen voor het geld. Als de prijs laag was, zou Butler de slaaf kopen en hem dan doorverkopen aan slavenhandelaren in het zuiden met winst. Hij kreeg een slechte reputatie in zijn district voor zijn intrigerende acties, en velen probeerden hem te verwonden en zelfs te vermoorden uit wraak.

7. Justus Angel And Mistress L. Horry

Justus Angel en Mistress L. Horry waren rijke zwarte meesters die elk 84 slaven bezaten, of 168 samen. Ze waren gevestigd in het Colleton District (nu Charleston County) in South Carolina in 1830. Omdat de meeste slavenhouders slechts een handvol slaven hadden, werden Angel en Horry beschouwd als economische elite en werden ze slavenmagnaten genoemd. De slaven waren gewoon arbeid voor Angel en Horry, en ze beschouwden hen als eigendom, ze joegen op weggelopen slaven en straften wangedrag. Hoewel er geen bewijs is dat ze hun slaven harder behandelden dan andere slaveneigenaren, stonden ze erom bekend dat ze hen strikt voor zakelijke doeleinden bezaten. Ze kochten, verkochten en verhandelden ze als eigendommen, en zich misdragende slaven werden streng gestraft omdat ze de winst belemmerden.

6. Weduwe C. Richards en zoon P.C. Richards

In 1860 bezaten de slavenhouders, blank of zwart, gemiddeld ongeveer één tot vijf slaven. Ongeveer 28 procent van de vrije zwarte bevolking in New Orleans bezat destijds slaven, waarvan minstens zes met 65 of meer. C. Richards en haar zoon P.C. komen boven deze zes andere slavenhouders uit door meer dan twee keer zoveel slaven te bezitten. De weduwe en haar zoon exploiteerden samen een grote suikerplantage en bezaten meer slaven dan alle andere zwarte slaveneigenaren in Louisiana in 1860, met als hoogtepunt 152.

5. The Pendarvis Family

In de jaren 1730 was de familie Pendarvis een van de meest prominente in het zuiden, met de grootste rijstplantages in de Palmetto regio en meer dan 123 slaven. Ze domineerden Colleton County (nu het Charleston-gebied) en werden een van de rijkste slavenhoudersgezinnen in South Carolina. Wat ironisch is, is dat deze familie van rijke eigenaars van zwarte slaven per ongeluk hun rijkdom heeft gekregen toen er een testament werd opgesteld dat de nalatenschap van Joseph Pendarvis aan zijn onwettige kinderen en zijn slavin Parthena schonk. Ondanks de eigen afkomst van de familie, bleven alle Pendarvis-landgoederen gebruik maken van slavenarbeid toen ze de Palmetto-regio overnamen.

4. Marie Therese Metoyer

marie therese metoyer

Marie woonde in het Koninkrijk Kongo toen ze haar toekomstige echtgenoot ontmoette, die diep verliefd op haar werd. In een tijd waarin het interraciale huwelijk als verkeerd en immoreel werd beschouwd, trouwde Marie met een blanke Fransman genaamd Claude Metoyer en verhuisde met hem en hun kinderen naar Louisiana. Omdat hun huwelijk niet werd goedgekeurd door de samenleving, bleef Marie technisch gezien een slaaf van haar man. Jaren later en na zes kinderen werd Marie uiteindelijk bevrijd en scheidden zij en haar man. Claude vertrok naar Frankrijk, waar hij met een Franse vrouw trouwde. Marie bleef echter niet met niets achter en begon een plantage die aanvankelijk in tabak handelde. Onder Marie’s leiding bloeide de Metoyer-familie op en groeide de plantage. Uiteindelijk bezaten ze meer slaven dan welke andere familie in hun provincie dan ook, met een aantal dat in 1830 op 287 stond. Er is niet veel bewijs van harde behandeling van hun eigen slaven, maar de Metoyers waren berucht om het feit dat ze extra slaven kochten om de zwaarste taken op de plantage uit te voeren en ze vervolgens terug te sturen nadat het werk klaar was. Dit voorkwam dat ze hun eigen slaven het vuile werk lieten doen.

3. Antoine Dubuclet

Antoine Dubuclet werd als vrij man geboren van vrije ouders en erfde een grote suikerplantage genaamd Cedar Grove van zijn vader. Onder zijn vader was de plantage klein en bevatte slechts enkele slaven. Onder Antoine’s leiding groeide de plantage en in 1860 bezat hij meer dan 100 slaven en had hij een van de grootste suikerplantages van Louisiana.

antoine dubuclet

Hij was extreem rijk, meer nog dan zijn blanke buren. Zijn plantage was $264.000 waard, terwijl het gemiddelde jaar-inkomen van zijn buren in het zuiden slechts rond de $3.978 lag. Nadat hij met een rijke zwarte vrouw was getrouwd, breidde zijn land zich uit en na haar dood werd Dubuclet beschouwd als de rijkste zwarte slaveneigenaar in Louisiana. Hij werd verkozen en diende als staatsschatbewaarder tijdens het Reconstructietijdperk, als de enige zwarte man die het ambt voor meer dan één termijn bekleedde.

2. William (April) Ellison

In 1862 was William Ellison een van de grootste slavenhouders in South Carolina en een van de rijkste. Hij werd als slaaf geboren en kreeg de naam april, na de maand waarin hij werd geboren.

william april ellison

Hij had meer geluk dan de meesten en werd gekocht door een blanke slaveneigenaar, William Ellison, die de tijd nam om hem op te leiden. Toen hij 26 jaar oud was, werd hij door zijn meester bevrijd en begon hij met de bouw van zijn uitgestrekte katoenplantage. Als vrij man liet hij zijn naam veranderen in William Ellison, die van zijn vroegere eigenaar. Wat Ellison zo verachtelijk maakt en hem de nummer twee op deze lijst oplevert, is hoe hij zijn rijkdom verzamelde. Ellison stond erom bekend dat hij een groot deel van zijn geld verdiende als “slavenfokker”. Het fokken van slaven was illegaal in veel zuidelijke staten, maar Ellison verkocht in het geheim bijna alle in bezit geboren vrouwen, en hield er een select aantal paar voor de toekomstige fokkerij. Hij hield van de jonge mannen, omdat ze nuttig werden geacht op zijn plantage. Ellison stond bekend als een harde meester, en zijn slaven waren bijna uitgehongerd en extreem slecht gekleed. Hij hield een raamloos gebouw op zijn landgoed met als specifiek doel zijn misdragende slaven te ketenen.

1. Anthony Johnson

Niemand op deze lijst heeft de geschiedenis van de slavernij zo beïnvloed als Anthony Johnson. Het gerucht gaat dat hij de eerste zwarte man is geweest die in Virginia is aangekomen en ook de eerste zwarte knecht in Amerika.

anthony johnson

Hij was ook de eerste zwarte man die zijn vrijheid kreeg en de eerste die land bezat. Als een echte pionier van primeurs kon Johnson het daar niet bij laten. Ironisch genoeg werd hij de eerste zwarte slaveneigenaar, en het was zijn rechtszaak die de slavernij in Amerika verhardde. In 1835 werd Johnson bevrijd en kreeg hij een plantage van 250 acre waar hij meester was over zowel de zwarte als de blanke knechten. In 1854 klaagde Johnson zijn buurman aan in een zaak die de geschiedenis van Amerika voorgoed zou veranderen. Johnson’s knecht, John Casor, beweerde dat hij een gepensioneerde bediende was die enkele jaren met de voorwaarden van zijn contractuele knechtschap voor Johnson had gewerkt en nu voor Johnson’s buurman, Parker, werkte. Johnson klaagde Parker aan, verklaarde dat Casor zijn knecht “voor altijd” was, en de rechtbank besliste in zijn voordeel. Casor moest terug naar Johnson, en de zaak legde in Amerika het principe vast dat een persoon voor de rest van zijn leven een andere persoon kan bezitten.
Bezoek ook eens gezondheidswebwinkel Orjana.nl