rsz hunger gamesHet recente nieuws rondom Jared Kushner, Ivanka Trump en hun vastgoedplannen in Albanië is geen incidentele businessdeal.

Het is het prototype van een angstaanjagende nieuwe wereldorde: de creatie van afgeschermde enclaves voor de ultra-rijken, terwijl de rest van de mensheid langzaam maar zeker in een digitale gevangenis wordt gemanipuleerd.

Jared Kushner geeft toe dat zijn vriend Nat Rothschild degene was die hem hielp zijn nieuwe privé-eiland zonder verbinding met het net te vinden in het midden van de Middellandse Zee terwijl hij op zijn boot op vakantie was.

Kushner zegt dat hij een privébijeenkomst had met de Albanese premier op Rothschild's boot.

Het privé-eiland zal uitsluitend voor de rijken, de machtigen en de elite zijn.

"We waren op de boot van een vriend, Nat Rothschild, op vakantie."
We kijken ernaar, we zien het gebeuren, en toch voelt het alsof we naar een dystopische film kijken waarvan we het script niet hebben goedgekeurd. Het recente nieuws rondom Jared Kushner, Ivanka Trump en hun vastgoedplannen in Albanië is geen incidentele businessdeal.

Het is de Hunger Games in real-time.

De details van hoe de deal in Albanië tot stand kwam, leken rechtstreeks weggelopen uit een politieke thriller. Tijdens een vakantie op het jacht van miljardair Nat Rothschild vond een ontmoeting plaats tussen Jared Kushner en de Albanese premier Edi Rama. Het doel? De privatisering en transformatie van Sazan Island, een ecologisch beschermd en historisch militair eiland voor de Albanese kust.

Wat hier gebeurt, is de ultieme uiting van de grenzeloze arrogantie en het diepgewortelde gevoel van entitlement (speciale privileges) bij de mondiale elite.

Figuren als Kushner en consorten opereren met de vanzelfsprekendheid dat de wetten, milieuregels en morele grenzen die voor normale burgers gelden, niet voor hen zijn gemaakt. Voor de massa zijn er procedures en restricties; voor de elite worden er overal ter wereld overnight wetten aangepast en natuurgebieden opgeofferd zodra er met miljarden wordt gezwaaid.

Wanneer we uitzoomen, wordt het grotere, angstaanjagende patroon zichtbaar. Er is sprake van een extreme, asymmetrische beweging in de wereldgeschiedenis die zich op twee fronten tegelijkertijd voltrekt:

Terwijl de wereld instabieler wordt, bouwt de top 0,01% aan hun eigen ontsnappingsroutes. Of het nu gaat om de luxe resorts op Sazan Island, afgesloten 'smart enclaves' in Montenegro, of high-tech bunkers in Nieuw-Zeeland—de elite creëert fysieke bubbels.

Dit zijn zelfvoorzienende, zwaarbeveiligde vrijhavens waar de wetten van inflatie, schaarste en maatschappelijke onrust geen grip op hebben. Het is het 'Capitool' uit de sciencefiction: een plek van absolute, grenzeloze vrijheid en decadentie, volledig losgekoppeld van de realiteit van de normale mens.

Tegelijkertijd wordt voor de gewone burger de ruimte juist systematisch verkleind. Onder de motorkap van de samenleving wordt in sneltreinvaart gebouwd aan een digitale infrastructuur van totale controle.

De introductie van Central Bank Digital Currencies (CBDC’s), programmeerbaar geld, gekoppelde digitale identiteiten (Digital ID's) en CO2-budgetten veranderen de samenleving in een openluchtgevangenis.

Uw bewegingsvrijheid, uw uitgaven en uw gedrag worden monitorbaar en stuurbaar.

De elite eist voor zichzelf absolute, ongereguleerde vrijheid op, terwijl zij systemen financiert en uitrolt die de rest van de mensheid onderwerpen aan totale surveillance en regulering. Wat van de bevolking is (publieke grond, vrijheid), wordt geprivatiseerd. Wat van het individu is (privacy, autonomie), wordt gecollectiviseerd door de staat.

De bevolking in Albanië pikt het niet langer en gaat massaal de straat op. Zij begrijpen donders goed wat hier op het spel staat. Hun protesten richten zich niet alleen tegen corruptie, maar tegen het feit dat hun nationale erfgoed wordt weggegeven aan buitenlandse miljardairs, terwijl de lokale bevolking de prijs betaalt in de vorm van inflatie en een gebrek aan perspectief.

De Albanezen voeren een strijd die symbool staat voor een wereldwijde frustratie. Het is het actieve verzet tegen de transformatie van de aarde in een schaakbord waarop de elite de stukken verzet en de rest van de mensheid slechts de pionnen zijn die de klappen opvangen.

Wat we vandaag de dag zien gebeuren, is de fysieke en digitale splitsing van de mensheid. Als we niet opassen, leven we straks in een wereld waarin de machtigen zich hebben teruggetrokken in hun onschendbare paradijzen, over de ruggen van een bevolking die vastzit in een digitaal gecentraliseerd controlesysteem.

De protesten in Albanië laten zien dat de maat vol is. Het is de hoogste tijd dat we de realiteit onder ogen zien: de dystopie is geen toekomstbeeld meer, het wordt op dit eigenste moment gebouwd.