rsz media en aiTijdens het World Economic Forum in Davos deed de Deense premier Mette Frederiksen een uitspraak die de wenkbrauwen deed fronsen.

 Ze vertelde over haar ontmoeting met OpenAI-topman Sam Altman en herinnerde zich dat ze recht in zijn gezicht had gezegd: "Je hebt een monster gecreëerd."

Volgens Frederiksen is er een directe, gevestigde link tussen politieke macht, kapitaal, techgiganten en kunstmatige intelligentie (AI). Het uiteindelijke doel? Het ondermijnen van de democratie.

Voor velen klinkt dit wellicht als een extreme waarschuwing, of zelfs als een complottheorie.

Maar wie even verder kijkt dan de glimmende marketing van Silicon Valley, ziet dat Frederiksen de vinger op een angstaanjagend zere plek legt.

We stevenen in sneltreinvaart af op een wereld waarin een angstaanjagend klein clubje mensen niet alleen bepaalt wát we consumeren, maar ook hóé we denken.

Als we denken aan de gevaren van AI, denken we vaak aan Science-Fiction-scenario's: robots die de wereld overnemen.

Het werkelijke gevaar is echter veel aardser, maar minstens zo destructief. Het gaat over eigendom en macht.

Als je vandaag de dag gaat graven in de eigendomsstructuren van de grootste bedrijven ter wereld, kom je telkens dezelfde namen tegen. De absolute top van de techwereld (denk aan Microsoft, Google, Apple en Nvidia) én de absolute top van de traditionele mediawereld worden voor een gigantisch deel gefinancierd door dezelfde partijen.

Grote institutionele beleggers zoals Vanguard en BlackRock bezitten enorme belangen in vrijwel elke sector die ertoe doet.

Dit betekent dat de partijen die miljarden pompen in de ontwikkeling van AI, tegelijkertijd aan de knoppen draaien van de bedrijven die ons het nieuws brengen.

De 'waakhond' van de democratie (de media) wordt gefinancierd door dezelfde bronnen als de partijen die de democratie ontwrichten (Big Tech).

Naast deze institutionele verwevenheid zien we een andere, zeer directe trend: tech-oligarchen die simpelweg de media opkopen. Jeff Bezos (Amazon) bezit The Washington Post. Elon Musk (X, xAI) kocht het belangrijkste digitale dorpsplein ter wereld. Marc Benioff (Salesforce) bezit Time Magazine.

De implicaties hiervan zijn enorm. Als de mensen die de AI-algoritmen bouwen ook de eigenaar zijn van de kranten, talkshows en sociale platformen waarop we over die algoritmen discussiëren, is de cirkel rond.

Onafhankelijke journalistiek wordt zo gereduceerd tot een pr-machine voor de belangen van de tech-elite.

Een gezonde democratie valt of staat met een geïnformeerde burger. Maar hoe blijf je geïnformeerd als de informatiestroom wordt beheerd door partijen die baat hebben bij polarisatie, afhankelijkheid en winstmaximalisatie?

Of je deze ontwikkeling nu ziet als een strak gecoördineerd plan om een 'New World Order' te vestigen, of als het logische, kille eindstation van ongecontroleerd hyper-kapitalisme: het resultaat is identiek.

De macht verschuift definitief van gekozen volksvertegenwoordigers in het parlement naar niet-gekozen techgiganten in Silicon Valley. Zij bepalen wat 'waar' is, welk nieuws je te zien krijgt, en welke politieke stemmen gecensureerd of juist versterkt worden.

Toen Sam Altman op de waarschuwing van de Deense premier reageerde met de laconieke woorden: "Ja, en nu is het aan jullie om uit te zoeken hoe je ermee dealt," legde hij de arrogantie van de tech-elite bloot.

Ze bouwen de systemen die onze samenleving ontwrichten, harken de miljarden binnen, en schuiven de chaos vervolgens af op de politiek.

Het grootste gevaar van AI is niet dat het slimmer wordt dan de mens. Het grootste gevaar is dat het de ultieme tool is voor totale controle over informatie, kapitaal en macht.

Het is de hoogste tijd dat we ons als samenleving bewust worden van deze gevaarlijke cocktail van Big Tech en mediaconglomeraten.

Als we de controle over onze informatievoorziening definitief uit handen geven, geven we de controle over onze vrijheid op.

En dan is het monster dat Frederiksen beschreef, niet meer te stoppen.