De jacht op de laatste tienduizenden weigeraars van de ouderwetse draaischijfmeter wordt opgevoerd.Hoewel de media en netbeheerders het doen voorkomen alsof het slechts om 'salderen' en 'eerlijkheid' gaat, ligt de werkelijke agenda dieper.
Zonder digitale meter is de burger onzichtbaar, en dat is in de naderende 'Hunger Games-economie' onacceptabel voor de machthebbers.
In de krochten van Nederlandse meterkasten hangen nog zo’n 500.000 Ferrarismeters. Deze analoge apparaten doen iets wat in de moderne tijd als een doodszonde wordt beschouwd: ze werken autonoom. De metalen schijf draait, de teller loopt terug bij zonnestroom, en dat alles zonder dat een centraal systeem meekijkt. Geen data, geen sturing, geen knop om op afstand aan te draaien.
De officiële lezing is dat de weigeraars – door Netbeheer Nederland al liefkozend ‘notoire weigeraars’ genoemd – simpelweg mensen zijn die de afschaffing van de salderingsregeling willen omzeilen.
Maar de fanatieke jacht van de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) verraadt een groter belang.
Het gaat niet om die paar honderd euro aan terugleverkosten; het gaat om de centrale controlekamer.
Wie geen digitale meter heeft, is een blinde vlek in het systeem. In een maatschappij waar energie schaars wordt gemaakt ("netcongestie"), is de digitale meter de enkelband van de consument.
Zonder dit apparaat kan de overheid namelijk niet:
Je stroomverbruik beperken als het net 'overbelast' is.
Variabele tarieven invoeren die bepalen wanneer jij wel of niet je auto mag opladen of mag koken.
Sociale druk of boetes opleggen op basis van real-time verbruiksprofielen.
De tactiek verschuift nu van 'vriendelijk verzoek' naar pure repressie.
Netbeheerder Stedin heeft al 7.000 dossiers overgedragen aan de RDI. De overheid dreigt met huisbezoeken en torenhoge dwangsommen om de laatste analoge bastions te slechten.
De boodschap is duidelijk: privacy en autonomie in je eigen meterkast worden niet langer getolereerd.
"Een digitale meter kan levering én teruglevering bijhouden. En dat is precies wat de weigeraars niet willen." — Aldus de netbeheerders.
Wat ze er niet bij zeggen, is dat de digitale meter de fundering is voor een rantsoeneringsmaatschappij. In de nabije toekomst zal energie niet meer onbeperkt beschikbaar zijn voor iedereen, maar verdeeld worden op basis van algoritmes.
De ouderwetse draaimeter is het laatste stukje gereedschap waarmee de burger zich aan die algoritmes kan onttrekken.
Hoewel er nog gesproken wordt over een keuze tussen een 'digitale' en een 'slimme' meter (waarbij de eerste geen data zou versturen), is dit een wassen neus. De hardware is identiek; met één druk op de knop is elke digitale meter 'slim' te maken.
De operatie moet eind 2027 voltooid zijn. Dan moeten de 300 monteurs die dagelijks op pad zijn hun werk hebben gedaan.
Niet om Nederland 'groener' te maken, maar om het laatste analoge lek in de digitale gevangenis te dichten.
Wie de meter weigert, vecht niet alleen voor zijn zonnestroom-rendement, maar voor het recht om buiten het zicht van de centrale controle te blijven.


