rsz aap noot miesNet zoals het woord 'omvolking' voor de mainstream media een antisemitisch complotwoord is, zo is ook het woord 'allochtoon' tegenwoordig niet meer zo populair.

Na het optreden van Lidewij de Vos in de Tweede Kamer is duidelijk geworden dat veel mensen de Nederlandse taal niet machtig zijn.


Het woord 'omvolking' is een normaal Nederlands woord en komt al sinds de negentiende eeuw voor. Het werd destijds vooral gebruikt om de verdrijving van de Indianen in Noord-Amerika te beschrijven. Hoe ze stap voor stap werden verdreven uit hun gebieden en vervangen door veelal Europese kolonisten. 

Het woord 'allochtoon' is van iets recentere datum en is ook een normaal Nederlands woord. Dat officiële instanties dat niet langer wensen te gebruiken betekent niet dat het woord is verdwenen.

Een allochtoon is in Nederland en Vlaanderen officieel iemand van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren.

Een bekende allochtoon is natuurlijk Maxima. 

Volgens de CBS-definitie is iedereen van wie ten minste één van de ouders in het buitenland is geboren een allochtoon. Omdat Máxima zelf in het buitenland (Buenos Aires) is geboren, valt zij onder deze noemer.

Het schijnt voor een aantal allochtonen moeilijk te zijn om een originele Nederlander te kunnen ontdekken:

Het was in september 2007 toen koningin Máxima (toen nog prinses) sprak bij de presentatie van een rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). 

Ze zei toen niet letterlijk dat ze "geen Nederlander had kunnen ontdekken", maar haar exacte woorden waren: 

"Maar 'de' Nederlandse identiteit? Nee, die heb ik niet gevonden. (...) 'De' Nederlander bestaat niet."

Dit, terwijl een Nederlander uiteraard wel degelijk bestaat, al honderden jaren lang zelfs. De mensen die hier al wonen sinds de tachtigjarige oorlog en ver daarvoor en ja dat waren en zijn blanke mensen.

Lidewij de Vos komt dan ook op voor die originele Nederlander en wil dat die zich hier thuis blijven voelen en dat het niet helpt als het land zo langzamerhand wordt ontwricht door een alsmaar groeiende stroom asielzoekers.

Het antwoord van De Vos was dat haar partij wil dat "de mensen die hier van oorsprong wonen zich thuis blijven voelen in Nederland en in de meerderheid blijven in Nederland. Dat dat van oorsprong blanke mensen waren, is een feitelijke constatering, maar dat heeft verder met het doel dat wij nastreven niet zo heel veel te maken."

Helder en duidelijk. Dat wij Nederlanders van oorsprong blanke mensen zijn zal niemand kunnen ontkennen. Daar wordt door Lidewij dan ook geen verder waarde-oordeel aangekoppeld, ze noemt dit als een feitelijke constatering.

Maar, na Maxima zijn er meer allochtonen die daar moeite mee hebben zo te zien.

Dan hebben we nog een allochtoon die er helemaal een potje van maakt en keihard staat te liegen.

En dan hebben we het over Kamran Ullah, de hoofdredacteur van de Telegraaf:

Hierboven staat wat Lidewij de Vos zei en hieronder wat Kamran Ullah beweert:

Kamran Ullah over Lidewij de Vos: "En uiteindelijk daarmee toch wel zei: oorsprong blanke Nederlanders. Wat is dan die oorspronkelijke Nederlander? Dit is gewoon discriminerend en racistisch, hoe je het ook wil noemen. En hierin zien we wel dat extreemrechts daadwerkelijk in de Kamer zit."

Al Ullah van plan is dit soort smerige praktijken vaker uit te voeren, dan is het misschien verstandig om te vertrekken naar Pakistan. Ze zullen daar best nog wel een liegende hoofdredacteur kunnen gebruiken.

 

Waarmee maar weer eens is aangetoond dat al deze mensen zo snel mogelijk opnieuw naar de inburgeringscursus moeten, omdat de Nederlandse taal voor hen vaak toch nog een brug te ver is.