Nieuwsbrief

Sponsors




Member of The Internet Defense League

Onderwerpen

 

 Open in nieuw venster

Promotie


 

Poll

Moet er iets gebeuren om Assange te redden?
Bewijs geleverd dat NOS journaal loog over meer dan 20 graden Antarctica
Donderdag, 27 februari 2020 17:54
PDF Afdrukken

Op 14 februari 2020 jubelde het NOS journaal een bericht de wereld in dat de temperatuur op Antarctica tot meer dan 20 graden was gestegen.

Ze kregen een storm van kritiek omdat het een eiland aan de uiterste punt van Antarctica betrof, maar nu blijkt ook nog over de temperatuur te zijn gelogen.



In het journaal van die bewuste 14 februari werd tot drie keer toe gezegd dat de temperatuur op Antarctica voor de eerste keer tot boven de 20 graden was gestegen. Het betrof een meting op Seymour Islands op zondag 9 februari, waar van weerman Kuipers Munneke in een artikel bij de NOS het volgende zei:

Die 20,7 graden is maar één losse meting, maar voelt toch als een symbolisch getal, zegt NOS-weerman en klimaatwetenschapper Peter Kuipers Munneke. "Sinds 1950 is de temperatuur in dit deel van Antarctica ongeveer 2 graden gestegen. Een temperatuur hoger dan 20 graden zou eigenlijk onmogelijk zijn als de temperatuur de afgelopen 70 jaar niet was gestegen."

Na de journaaluitzending van 14 februari werd de NOS bedolven onder allerlei reacties van mensen die zeiden dat ze bezig waren een totaal vertekend beeld te schetsen, omdat hier sprake was van een Antarctisch schiereiland in het uiterste puntje en wanneer je dat op het noordelijk halfrond zou projecteren je uit zou komen bij IJsland of het midden van Zweden. Een punt dus dat buiten de poolcirkel ligt.

Ook de website Klimaatgek deed haar beklag bij de NOS en kreeg een keurig antwoord terug. 

Onlangs heeft u een klacht geplaatst via onze website. Nogmaals hartelijk dank voor uw mail. Hartelijk dank voor uw reactie. Wij zijn inderdaad wat kort door de bocht gegaan, met het bericht op televisie. Hoewel we wel het precieze meetpunt noemde, Seymour Islands, hadden we het niet onder de ‘Zuidpool’ moeten scharen. Nog beter, concluderen we nu met de redacteur, is als we een kaartje hadden toegevoegd over welk gebied het ging.

Mede dankzij u reactie, zullen wij ons nog bewuster zijn bij toekomstige verhalen. Daarom dank ik u heel hartelijk voor uw reactie.


Echter, bij Klimaatgek zijn ze verder gaan spitten en wat blijkt?

De vermelding van de hoge temperaturen op Seymour Islands is voor het eerst gepubliceerd door de Engelse krant The Guardian en vervolgens door allerlei media in binnen- en buitenland klakkeloos overgenomen.xxx

Na het nodige zoekwerk van Klimaatgek en tips van hun lezers blijkt dat de temperaturen op Seymour Islands worden bijgehouden door het Argentijnse KNMI, Servicio Meteorológico Nacional (SMN).

En wat blijkt, wanneer Klimaatgek de gegevens uit de database van de SMN download en in een grafiek zet?

Het is op 9 februari nooit boven de 20 graden geweest, de maximale temperatuur die bewuste dag was 15.5 graden.

xxx

Waarmee maar weer eens wordt aangetoond dat één mainstream mediakanaal begint met het verspreiden van leugens, waarna al de anderen het klakkeloos kopiëren en verder verspreiden. En dat noemen ze journalistiek.



Bezoek ook eens gezondheidswebwinkel Orjana.nl